Her noen interessante fakta om huden

* Huden er vårt største organ.
* Den tykkeste huden finnes under fotsålen.
* Den tynneste huden finnes på øyelokkene.
* Et voksent menneske har omtrent 2 m² hud.
* Huden utgjør omtrent 1/6 av den samlede kroppsvekten.
* Huden består av en blanding av vann, fettstoffer, proteiner og mineraler.
* Vi har ca. 1.6 trillioner hudceller.
* Daglig mister et menneske flere milliarder hudceller.
* Hele huden fornyer seg ca. hver 30. dag.
* Huden består av tre lag: overhud (epidermis), lærhud (dermis) og underhud (subcutis).
* Melanin er pigmentet i overhuden som avgjør hudfargen.
* Huden fungerer som termostat ved å regulere kroppstempraturen.
* Huden fungerer som barriere som beskytter kroppen mot ytre påvirkninger.
* Følesansen sitter i huden.

Vi opplever daglig hvordan huden reagerer på ytre faktorer, samt også indre faktorer som stress og hormonelle forandringer.
Husk å ta vare på huden din, så tar den også vare på deg.
Gode rutiner som rensing av huden og god fuktighetskrem tilpasset din hudtype morgen og kveld for en sunn og frisk hud.

Slik forebygger du rynker tidlig:
Gener utgjør en stor del av aldringsprosessen, men det er også noen grep du kan ta selv for å forebygge uønskede rynker.

Den naturlige aldringsprosessen er en kontinuerlig prosess som normalt begynner allerede i 20-årene.
Det er solstråler som tærer mest på huden, så husk å bruke solfaktor.

 

4 tips som utsetter aldringsprosessen:
1. Unngå røyk, minske alkoholinntaket
2. Spis antioksidanter
3. Få nok søvn
4. Stress mindre

Årene går videre enten vi vil det eller ikke, og på et tidspunkt må vi akseptere alderdommen og dens tegn som begynnelsen på en ny fase i livet vårt. Rynker er en del av kroppens naturlige aldringsprosess, men de kan også oppstå på grunn av andre faktorer. Det er blitt vist at huden eldes for tidlig på grunn av dårlige vaner, dårlig kosthold, forurensning, og eksponering for solen blant annet. Heldigvis finnes det flere måter å redusere rynker og forbedre helsen til huden din.

Sunt kosthold forsinker hudens aldring
Hvilken mat kan reduserer hudens aldringstegn?
Heldige er vi som nå har fått tilgang til Rain;)
Hele 80 % dokumentert antiaging og 80% antiinflammatorisk virkning..

I en liten pose får vi: 
Næringsinnholdet som tilsvarer 8-10 porsjoner med frukt, 8-10 porsjoner med grønnsaker og 2-3 porsjoner med sunt fett fra oljer fra frø!
Visste du at frø har 20-30 ganger mer næring enn frukt og grønt?
Virker aldersforebyggende og reparerende på celler og hud.

Love it

Er du interessert i å vite mer?  Ta kontakt med den som delte siden med deg

Del gjerne
  • 56
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Jorid Sand

About the Author

Jorid Sand

>