Pust deg til bedre helse!

11. juni 2019

I tillegg til å sørge for at kroppen får nok næring, er det viktig å være oppmerksom på pusten.

Ja, du kan faktisk styrke helse og velvære ved hjelp av ditt eget åndedrett!

De fleste av oss har mistet den naturlige evnen til å puste riktig, som vi hadde da vi var spedbarn. Dette skyldes stress og jag som fører til at vi puster overfladisk.

Vi legger lista for høyt, og forlanger av oss selv at vi skal klare alt. Vi gir ikke oss selv muligheten til å slappe av og puste ut. Mange holder på slik til kroppen selv sier stopp fysisk og/eller psykisk.

Vår fysiske og mentale helse er avhengig av pustens tilstand. Er pusten rolig, har sinnet og kroppen også ro. Når du blir bevisst på pustemønsteret vil du oppleve mindre stress i hverdagen, som igjen kan hindre livsstilsplager og lindre smerter. Hvis du puster rolig og jevnt vil nervesystemet roe seg og du blir automatisk roligere.

Du kan oppnå en roligere og dypere pust ved å utføre en enkel pusteøvelse noen ganger i løpet av dagen.

Det er viktig å forstå at pusten vår påvirkes av hver tanke og hver følelse vi har. Derfor er det en livslang prosess å jobbe med pusten, og vi blir bedre og bedre etterhvert som vi trener på det.

Ved at du lærer deg gode pusteteknikker vil du:

1. Stimulere hjernens vekst. Når kontrollert pusting blir brukt under meditasjon kan det faktisk bidra til å øke størrelsen på hjernen. (Studie utført ved Harvard universitet i 2005.)

2. Forbedre variasjonen i hjerteslagene. God helse er blant annet knyttet til høy og sunn variasjon i hjerterytme.

3. Redusere stress. Er du kortpustet og du ikke trekker pusten helt ned i lungene er det et signal på at kroppen din er stresset.

4. Dempe angst og negative følelser. Når du er redd blir du kortpustet. Det er kroppens reaksjon når du utsettes for en trussel.

5. Senke blodtrykket. Det å puste dypt og rolig utvider blodårene dine og hjelper kroppen til å slappe av. Dette igjen bidrar til å senke blodtrykket.

Pusteøvelse for å roe ned:
1) Pust inn gjennom nesen i fire sekunder
2) Hold pusten i fire sekunder
3) Pust ut gjennom munnen i fire sekunder
4) Hold pusten i fire sekunder
Gjenta fire – fem ganger.

Lykke til i din jobb med å tilføre kroppen din bevisst pust og riktig ernæring!

Slik gir du kroppen din det den trenger av viktige næringsstoffer:

Se RAIN`s video om frøbasert ernæring.

Hvis du ønsker å vite mer kan du ta kontakt med den som delte dette innlegget med deg.

Del gjerne
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ragnhild Pedersen

About the Author

Ragnhild Pedersen

Soneterapeut NNH. Forhandler av Rain produkter. E-post: ragnhild@helhetlighelse.no Telefon: 95085146

>